Az Absolut CVT traktor bemutatásával a STEYR még inkább prémium márkaként pozícionálja traktorait a CNH csoportban. A STEYR 6220 Absolut CVT gyorstesztje során megtudtuk, hogy ez sikerülhet-e. Egy Absolut igazi Steyr traktor következik.
Az állítás, hogy a Steyr 6000 CVT a színét kivéve megegyezik a Case IH Puma traktorral abszolút nem igaz. Ez már az új Absolut modell
bemutatása előtt is így volt, de a két konszerntestvér részleteit tekintve számos pontban még egyértelműbben különbözik egymástól, felépítésük nagy része azonban azonos maradt.
Négy STEYR Absolut modell létezik:
- 6185 Absolut CVT; 132 kW/180 LE, maximum 165 kW/224 LE
- 6200 Absolut CVT; 147 kW/200 LE, maximum 180 kW/245 LE
- 6220 Absolut CVT; 162 kW/220 LE, maximum 191 kW/260 LE
- 6240 Absolut CVT; 177 KW/240 LE, maximum 199 kW/271 LE
Jól bevált a 6,7 literes motor, amely már a korábbi modellben is Stage V környezetvédelmi besorolással rendelkezett. Az FPT motor ezért kiegészítő részecskeszűrővel van felszerelve, amit a CNH csoport „SCR on Filter” néven használ, mert a részecskeszűrő kompakt módon került beépítésre az SCR katalizátorba. A hathengeres motorokhoz DOC katalizátor tartozik, így kipufogógáz-visszavezetés nélkül működnek.
Pneumatikus rugózás
Teljesen új a gyárból beszerezhető a pneumatikus vezetőfülke rugózás. Mivel az Iveco teherautó gyártóként szintén a CNH csoporthoz tartozik, ebből a technikából sok tapasztalat beépült a traktorgyártásba. A vezetőfülke rugózás elől változatlan marad, csak a vezetőfülke mögötti spirálrugókat és gázrugókat cserélték ki légrugókra. Az Absolut CVT traktor alapkivitelben rendelkezik ezzel a rendszerrel, míg a Case IH Puma traktorok csak opcionálisan rendelhetők légrugókkal. A próbaút során a vezetőfülke nyugodt helyzetét meggyőzőnek találtuk, még akkor is, ha a rugózás keménysége nem állítható be a terminálon. A rendszer a traktorvezetők eltérő súlyát önállóan egyenlíti ki.
Exkluzív hajtóműszoftver
Az Absolut esetében lehetőség van a teljes hajtóműszoftver beállítására, beleértve a vezérlését is. A terminálon ehhez egy külön ablak áll rendelkezésre, amelyet
a vezető tetszés szerint konfigurálhat. Ide tartozik például az irányváltás gyorsasága, a gyorsítás, valamint a hajtómű lassítása. A Steyr (de a Puma traktor) vezetői is ismerik azt a vezetési élményt, amikor a joystickot gyorsan hátra húzzák: A hajtómű a lehető
leggyorsabban megpróbál fékezni. Ez a lassulás beállítható, és pl. homlokrakodóval végzett munkákhoz aktívan bekapcsolható, vagy a traktor nagyon hosszan kigurul, és az opcionális S-Brake fékezési funkción keresztül pulzálva vezérli a pótkocsi légfék rendszerét — ez szép dolog.
Ezenkívül a motorkarakterisztikát is egyre nagyobb mértékben integrálták a hajtómű szoftvereibe. Például, ha a szántóföldi kultivátort leengedik a talajba, akkor a szoftver gyorsabban reagál. A traktorvezető a gázpedállal felülírhatja az előre kiválasztott maximális sebességet anélkül, hogy a három előre választható sebességtartományt váltania kellene. Gyorsításkor és lassításkor közúton igazán jó tapasztalatot szereztünk az új vezérlésről. Irányváltáskor azonban nem érezhető különbség az 1–3 fokozat között. Egyébként a sebességváltó négy automata váltású menettartománnyal, és négy TLT fordulat számmal változatlan maradt.
Sok részlet a vezetőfülkében
A Steyr Absolut CVT még nem kapja meg az új vezérlési koncepciót, amelyet a Case IH már bemutatott a Magnum traktoroknál. Az osztrákoknak itt még egy kicsit türelmesnek kell lenniük. Történtek azonban optimalizálások: végre megszűnt a nehézkesen működtethető irányjelző kar, és az elektromos visszaállítás nagyobb kényelmet biztosít. A mostani mellső ablaktörlő 220°-os, nagyobb törlési felülettel rendelkezik, és az oldalsó monitor tartó is bővült egy mobiltelefon tartóval, és két USB porttal. Alapkivitelben az Absolut traktort jobb oldali ajtóval is szállítják, amely egy jó lépcső segítségével könnyen tisztítható. A nagy monitor azonban megakadályozza az ajtó valódi használatát. A kartámasz részleteiben nem változott. Összességében egy igazán kényelmes és ergonómikus fülkét kaptunk, melyet el is vártunk, hiszen egy igazi absolut Steyr traktor teszteltünk.
Függesztő szerkezetek Absolut részletekkel
A Steyr traktorok hidraulikus emelőberendezését átalakították. Ugyanazzal az emelőerővel a hátsó alsó függesztőkarokat most (végre) át lehet váltani az ISO II. és a III. kat. között. Az új Sauermann tengelykapcsoló is lehetővé teszi a K80 gömbfejes kapcsolószerkezet reteszelését és kinyitását egy kézzel, amely az alsó kettő furatban 4 t támasztó terhelést enged meg. Ugyancsak szabadon választhatók most a Power beyond csatlakozók is. A Steyr eddig lapos csatlakozókat használt, most gyárilag a klasszikus csatlakozások is megrendelhetők. Ha az Absolut traktor orrára oldalról nézünk rá, akkor jól látható, hogy a frontfüggesztés közelebb került az első tengelyhez, így a traktor kissé rövidebb fel-
építésű lett. Ebben az esetben a nagyobb Terrus traktort vették alapul. A Steyr logóba épített frontkamera mellett hosszabb csapszegeket is beépítettek a mellső függesztőszerkezetbe, amelyek egyben gömbfejtartóként is használhatók.
További részletek
A kihangosító rendszer gyárilag felszerelt, állandó mikrofonnal rendelkezik.
- A traktorokból három felszereltségi változat kapható: Evolution és Excellence, valamint Orange kommunális változatként.
- A frontfüggesztés a Steyr Absolut CVT sorozat esetében alapfelszereltség, akárcsak a LED lámpacsomag és a hidraulikus felső függesztőkar (új tartóval).
- Gyárilag még nem kapható gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszer a traktorhoz.
- A rövid tengelytávval rendelkező hathengeres modellek neve Impuls.
Abszolút sikeres
A pneumatikus vezetőfülke rugózás apró részleteitől kezdve az egyedi szoftveren, és az új irányjelző karon keresztül a függesztőszerkezet egészen új részleteivel bezárólag a Steyr 6220 Absolut egy jól bevált traktor. Kritikát érdemel azonban az elavult vezetőfülke és a kis részekre felosztott kartámasz.
A tesztet Tobias Bensing készítette Egy igazi absolut Steyr traktor címmel a Profi magazin számára, mely 2021. júliusban jelent meg.