Inspirál, hogy nagyon jó termékeket forgalmazunk, erre büszke vagyok

Kövesdi Sándor, a Magtár Kft. értékesítési vezetője régi ismerősünk. Szolnoki beszélgetésünk során nemcsak a szakmai életútját és sikereit, a cég előtt álló lehetőségeket és nehézségeket tekintettük át, hanem a géppiacon érzékelhető jelenlegi problémákat is megvizsgáltuk.

Szerző: Fodor Mihály

  • Honnan datálható a kötődése az agrárgépészethez?

A Jászságban nőttem fel, most is ott lakom, és nem is nagyon vágyom a nagyvárosba. Édesapám traktoros volt, így az általános iskola alatt minden nyári szünetben a mezőgazdasági munkákban segítettünk, életkorunknak megfelelően, söprögettünk, mázsáltunk, bálákat kötöztünk – szerettem az egésznek a miliőjét. Ugyanakkor mégsem vezetett egyenes út ide, mert végülis háztartásigép-szerelő szakmát tanultam Jászberényben, és csak utána kerültem át Mezőtúrra, a főiskolára, gépész üzemmérnöki képzésre. Az akkori vezető technikákkal – Zetor, K700 – ismerkedhettem ott meg, és a nyári gyakorlatokat már tanüzemekben végeztük, öntözőgépeket, rakodókat, szárítókat üzemeltettünk.

  • Ilyen alapok után pályakezdőként hol helyezkedett el?

Szolnokon, a Mezőgépnél kezdtem el, gyártástechnológusként. Nem volt egy egyszerű feladat, hol két, hol három műszakban dolgoztunk, reggel 6-kor már benn kellett lennem a munkahelyen – ahhoz pedig nekem Jászladányból már hajnali fél 5-kor el kellett indulnom. Maga a munka egyébként akár érdekes is lehetett volna, forgácsolás, lemezmunkák stb., de a rengeteg plusz idő és a kötöttségek miatt annyira nem szerettem meg a helyet. Így jött egy „kitérő”, elmentem egy villamosipari segédanyagokat, szerszámokat forgalmazó céghez, Szolnok megyei képviselő lettem. Ez a feladat már tetszett, és az értékesítési folyamattal kapcsolatban nagyon jó képzést is kaptunk. Az akkori szövetkezetekkel kapcsolatba léptem így is, meg a kibontakozó magánszférával is.

  • Azért a mezőgazdasághoz való visszatérés sem váratott sokáig.

Igen, 1997-ben a szolnoki GITR Zrt. értékesítője lettem ezután, ez volt a legjobb lépés, amit akkor tehettem. Óriási ismeretanyagot sajátíthattam itt el, minden éveben új technikákkal, gépekkel lehetett megismerkedni, kifejezett „dopping” volt az a környezet. Talán az is mutatja, hogy mennyire bejött ez a váltás, hogy 1998-ban már a legjobb értékesítő lettem a cégben. Ebben azért az akkori kollégák is segítettek, gépészet szempontjából például Palotai Lászlót érdemes megemlítenem, szakmailag és emberileg is nagyon sokat tanulhattam tőle. Nagyon jó termékkör állt a cég mögött, New Holland kombájnok, JCB rakodók, Krone zöldsor és még sorolhatnám.

Érdekes, mennyire más volt még akkoriban a gyártókkal a kapcsolat. A 90-es években még a gyártók „édesgették” a vevőket magukhoz, gyárlátogatásokkal, speciális pénzügyi konstrukciókkal, az étékesítőknek is ingyenes képzéseket tartottak, szinte minden szükséges hátteret térítésmentesen biztosítottak. Ma ez már teljesen más, szinte a legutolsó reklámtollért is fizetni kell már. A kereskedő cégeknek ma már előre kell rendelni mindent, és a megfelelő darabszámot el kell érni, hogy egyáltalán kereskedhessenek a piacon. Az értékesítői oktatás, szervizképzés költségei is a kereskedőt terhelik. Véleményem szerint ez nem erősíti a lojalitást sem a vevőknél, sem a kereskedőknél, de egyelőre ebbe az irányba tart a világ.

  • Miért váltott 2008-ban?

Több cég is keresett akkoriban, de a Magtár Kft-ben az volt a szimpatikus, hogy kizárólag gépekkel foglalkoztak, és nagyon jó portfólióval rendelkeztek. Gép, alkatrész, szerviz – teljesen tiszta a projekt. Emellett jó volt a stabilitást látni, például 1991-től foglalkozik a cég Kverneland termékek kereskedelmével, az öntözést is negyedszázada tartja kiemelten fontosnak – sorolhatnám még, de a lényeg, hogy hosszú távon gondolkodik a cégvezetés.

 

inspiral-hogy-nagyon-jo-termekeket-forgalmazunk-2

 

Fókuszban a nyugat-európai családi gyártók gépei

Fontos, hogy leginkább a nyugat-európai családi gyártók gépei vannak jelen a termékkörben, elég csak a Pöttingerre, Dammanra, Lemkenre, Brantnerre gondolni. Van persze globális termék is, a CNH Steyr traktora, ami azért Ausztriában még ma is nemzeti traktor. Ausztriában piacvezető, Magyarországon is jó helyezést érhet el, mert igazi prémium márka. A családi gyártók nem akarnak mindent gyártani, hanem inkább specialistákká válnak, és nagyon jó termékekkel vannak jelen a saját területükön. Általában magasabb árú gépeket gyártanak, de ezek lényegesen jobbak és hosszabb távon használhatók, mint a közepes kategóriájú versenytárs termékek.

  • Szolnoki központú a cég, mennyire tekinthető országos szereplőnek?

A cégvezetés mindig is konzervatívan gondolkodott, és csak akkor lépett tovább, amikor megvolt rá a lehetősége. 2014-ig csak szolnoki központtal rendelkeztünk, ettől persze értékesítettünk a Dunántúlra is, leginkább Holmer, Damman termékeket. Az, hogy közelebb kell kerülni a termelőkhöz fizikailag is, az az idők szava. 2014-ben nyílt a hajdúnánási központunk, így az észak-keleti régiót elérjük. 2020-as volt a szekszárdi zöldmezős, saját erős beruházásunk. 2021-ben Békéscsabán folytattuk a fejlesztést, így egyelőre a Dunántúl észak-nyugati része „hiányzik” még. Értékesítésben 60 százalék a kelet-, 40 százalék nyugat-magyarországi eladás

  • Komoly márkákat képviselnek, de mit tekinthetünk most húzóágazatnak?

Jelenleg a húzóágazat a Steyr traktor és a Damman önjáró permetező. Ez utóbbi jelenleg a 2. a hazai önjárós piacon! Utána a Pöttinger, Lemken és az öntözés. Ugyanakkor a többi termékekből is lehet komoly forgalmat bonyolítani, egy-egy speciális öntözési, állattenyésztési stb. pályázat kapcsán, benne van a potenciál ezekben is. Érdekes folyamat az is, hogy míg 7-8 éve 7-800 milliós alkatrészforgalmunk volt, ez pár év alatt megduplázódott. Ebben természetesen a CNH alkatrészek is segítenek. Alkatrészt illetően nálunk nincs kereskedelmi áru, csak azokkal a termékekkel foglalkozunk, amiket mi értékesítünk, plusz a régi általunk forgalmazott márkákat.

Van egy precíziós gazdálkodási üzletágunk is, Nagy Bence vezetésével, aki már közel 20 éve dolgozik ezen a területen. Nem gépet akar eladni, hanem egy komplett rendszert, szemléletet. Ez is sokat hozzátesz az eredményeinkhez.

  • A Steyr elfogadottsága, ismertsége milyen Magyarországon? Sokáig ez a márka mintha kicsit elveszett volna a piacon.

A 90-es évektől jelen volt Magyarországon, de igazából a korábbi forgalmazó volt az első, akinél már jobb imázsa lett a terméknek. Mi jobb szervizhálózattal álltunk a márka mögé, és míg 2017-ben 30 traktort értékesítettünk, tavaly már közel 80-at. Ebből nagy siker egy szakiskolai több mint 20 db-os tétel. Ettől azt várjuk, hogy a tanuló, akik ezeken a korszerű erőgépeken tanulnak, nem felejtik el a márkát később sem. Idén eddig 70 traktornál tartunk, ami számunkra jó eredmény. A 2019-től bevezetett 3 év vagy 3000 óra gyári garancia nagyon sokat segített az imázs erősítésében. Jó, hogy közvetlen gyári kapcsolatunk van a Steyr gyárral, gyorsabb, rugalmasabb így a kommunikáció, gyorsabban jön az alkatrész, az információ. Kifejezetten jó az együttműködésünk.

  • Nagyon komoly verseny van a mezőgazdaságigép-piacon Mit lát a Magtár Kft. erősségének?

Jó a portfóliónk, emellett gyorsak a döntéseink, ez sokat segít a mindennapi folyamatokban. A szerviz területén is rugalmasak vagyunk, nincs általánydíjas szerződésünk – korrekt, felső-középkategóriás árakkal dolgozunk. A szakemberek, az oktatás és a szerszámok költsége, a munkabérek nagyon elszálltak az elmúlt években, ezt tudomásul kell venni nekünk és a partnereinknek is.

Én úgy állok a céghez, mintha az én tulajdonom lenne, tulajdonosi szemlélettel. Önálló döntéseket tudok hozni, ez komoly előny nekem. Nagy az önállóságom és persze a felelősségem is. Évente kb. 300 gépünk kerül gazdához, ez még egy átlátható mennyiség. Így döntést is könnyebb hozni, képben vagyunk.

inspiral-hogy-nagyon-jo-gepeket-forgalmazunk-3

 

Nehézségek az agrárgép-piacon

 

  • Milyen most a mezőgazdasági géppiac? Elég sok rossz hír jelent meg globálisan erről a szegmensről az utóbbi időben.

Szállítás tekintetében nagy problémák vannak. Az idei esztendőben annyi pályázat került kiírásra, hogy még bennünket is meglepett: ÁTK, szárítótelepek korszerűsítése, kertészeti, precíziós, öntözési stb. Jelentős mennyiségű gép van a pályázatokban, ezekre szükség lesz. A pályázat megnyerésétől számított 2 éven belül ezek leszállítását meg kell oldani. Nehéz lesz. Az alapanyagárak emelkedése miatt pl. egy májusi árajánlat már rég nem igaz, simán 15 százalékos emelkedés is benne lehet az árakban.

Nem tudjuk még megmondani azt sem, hogy mennyi lesz a végső ár. Az idei év végére a gyárból kiírt traktorainkat alkatrészhiány miatt biztosan nem kapjuk meg. A félvezetőhiány miatt elektromos panelek, vezérlőegységek leszállítása késik, így nem lehet befejezni a termékeket. Ez nem csak a mi partnereinknél, hanem az összes mezőgazdasági gépgyártónál érzékelhető probléma.

Várhatók további áremelések is. Eddig például a Steyr oldaláról 6.5 százalékos áremelkedés volt, de novemberben valószínűleg újabb lesz. Jelenleg 7-8 hónap a gyártási átfutása a traktoroknak akkor is, ha nincs félvezetőhiány. Vannak még készleten lévő új gépeink, azok még 2020-as árakon érhetők el.

A gazdálkodóknak jók a magas terményárak, de az inputanyag áremelkedése ennek nagy részét el is viszi. A legkevesebbet még mindig a gépek drágultak…

  • Mit tenne ön, ha termelőként kellene most gondolkodnia a fejlesztésekkel kapcsolatban?

Én a pályázatok adta lehetőségeket mindenképp kihasználnám, mert azokkal az áremelkedések hatását lehet kompenzálni. Sajáterős beruházásnál nagyon pontosan számolni kell, hogy megéri-e. A használt gépek ára egyelőre lejjebb megy, mert a keleti piacok nem működnek, és a támogatások miatt sok használt gép megy a piacra. 2023-ban ugyanakkor fordulhat majd a kocka. A használt gépek terén 10 ezer üzemóra fölött gyakorlatilag eladhatatlanok lesznek, nem éri meg majd felújítani ezeket.

  • Sok időt töltött az egész iparágban, a kiégésnek, kifáradásnak nyoma sincs önben. Mi az, ami a mai napig inspirálja?

Inspirál, hogy nagyon jó termékeket forgalmazunk, erre büszke vagyok. Érdemes dolgozni velünk, számítani ránk. Zömében elégedett partneri körrel rendelkezünk, akik az általunk forgalmazott gépekkel ki tudják termelni a beruházásaikat. Minden esztendőben látok valami újat, a termelőktől is tanulunk sok érdekes dolgot. A gyártók fejlesztenek, az eredmények általában egészen jók, előre mutatnak.

Sokat autózom, van, hogy egy nap 4-5 fontos megbeszélésem is van. Minden nap ki kell találni valamit, amivel jobbá tudjuk tenni az ajánlatainkat – ez inspirál. Meg az is, amikor a földeken hol egy Steyr traktort, hol egy Damman permetezőt látok dolgozni, amiket mi adtunk el. Ez komoly elégedettséget ad!